Comment

TV vs YouTube annoncering Infographic - DEL 2

Ny Infographic.jpg

Målgruppe

Ifølge DR Medieforskning, som lavede en undersøgelse tilbage i 2018, så viser den blandt de 15-75 årige, udgør TV kigning 33% af deres medieforbrug, imens streaming herunder YouTube udgør 15%. Derimod hvis vi kigger på den yngste del af målgruppen - de 15-29 årige, så udgør TV kigning kun 11% af deres medieforbrug og streaming udgør så derimod 28% af deres medieforbrug. Så hvis vi kigger på danskerne i al mindelighed, så udgør TV stadig den største del af vores medieforbrug, men det er interessant at se den unge målgruppe næsten er diametralt modsat i sine medievaner. Når nye medier kommer på markedet et det typisk den yngre målgruppe, der tidligt adopterer medierne, og så ser vi typisk at den senere vil indfinde sig hos den ældre målgruppe.

Pris

Prismæssigt kan vi se at TV2 har en del valgmuligheder, man kan vælge at få udsendt sin tv reklame på de forskellige regioner, f.eks. på TV2 Bornholm til 5.000 kr. eller på TV2 Lorry til 122.000 kr. og så er der jo også de landsdækkende reklamer, som er noget dyrere afhængig af hvornår på året og hvonår på dagen de skal vises, så der er mange muligheder og dermed også rimeligt uoverskueligt.

Fordelen ved YouTube annoncering er at du selv sætter dit budget, så i løbet af 10 dage kan du bruge 10 kr., hvis du har sat dit budget til 10 kr. for den periode og budgettet kan også være på 10 mio. kr., så afhængig af virksomhedens størrelse kan man sætte et budget, der passer til ens marketing budget. Man kan sætte et dagligt budget på hvor meget man maksimalt vi betale pr. dag eller sætte et budget der skal bruges i løbet af en periode på f.eks. en måned.

Segmentering

Ved TV annoncering har du et par segmenteringsmuligheder, du kan vælge hvilken kanal, TV2 region, TV program eller hvilket tidspunkt på dagen du ønsker at din reklame skal vises. Hvorimod du på YouTube har et helt arsenal af segmenteringsmetoder. Du kan vælge at få din video på YouTube vist for en bestemt aldersgruppe, geografisk placering, køn, ud fra deres interesser, hvilken mobilenhed de bruger, hvad de søger efter, hvilke videoer de ser, bestemte datoer, hvilke YouTube kanaler de følger og hvis de tidligere har besøgt din virksomheds hjemmeside. Så på YouTube kan du segmentere meget mere præcist efter din målgruppe og undgå at spilde marketingkroner på at vise din reklame overfor en stor mængde af seere, som ligger langt fra din kernemålgruppe.

Fremtid

Hvis vi prøver at kigge ud i fremtiden, kan vi med DR Medieforskning se at danskerne dagligt brugte 2 timer og 30 min. på TV i 2017, som så faldt til 2 timer og 22 min. i 2018, så der er en faldende tendens indenfor de 2 år, mens at danskerne i gennemsnit brugte 19 min. på YouTube i 2017, som steg til 23 min. i 2018, så ved YouTube stiger den tid vi bruger på at se YouTube videoer. Det er måske ikke så overraskende at når vi bruger mindre tid på TV, så går noget af den tid over til at se mere på YouTube, som nok er en tendens vi vil se forstærket i de kommende år.

ROI

Hvilken videoreklame platfom har så den største return on investment. Der er ganske givet eksempler på virksomheder der har fået en god ROI på både TV og YouTube annoncering. Men hvis vi kigger på en større undersøgelse baseret på 56 case studier, fordelt ud på 8 lande, der er foretaget af en række markedsanalyse firmaer, såsom Kantar Worldpanel, så viser den sit klare tegn, at YouTube annoncering leverede en højere ROI end TV annoncering i 77% af tilfældene, både ved online og offline køb. Det giver os en klar indikator på at YouTube annoncering er en bedre reklameplatform end TV annoncering.

Hvis du vil høre mere om hvordan, vi kan rådgive jer med YouTube annoncering, kan du altid kontakte mig på palle@quarkypoint.dk.

Comment

     

 
    Videoguide YouTube annoncering Del 2   I denne guide om  YouTube  annoncering  vil jeg vise forskellige funktioner og tips og trick til YouTube annoncering. Det er en meget handson gennemgang, hvor jeg viser jer funktionerne skridt  for

Comment

Videoguide YouTube annoncering Del 2

I denne guide om YouTube annoncering vil jeg vise forskellige funktioner og tips og trick til YouTube annoncering. Det er en meget handson gennemgang, hvor jeg viser jer funktionerne skridt for skridt, så i selv kan gentage det samme for jeres virksomhed.

I anden video herunder, ser vi hvordan man opretter sin første kampagne på YouTube, det skal lige nævnes at i starten af videoen opretter jeg hurtigt en Adwords kampagne, fordi Google Ads er sat op til at ens første handling skal være, at lave en Adwords kampagne, så den laver jeg hurtigt, sletter den derefter og laver så endelig en YouTube kampagne.

God fornøjelse, i mellemtiden undersøger jeg hvad næste video skal handle om.



Hvis du vil høre mere om hvordan YouTube annoncering kan bruges, i forhold til din virksomhed og jeres produkter/services, kan du altid kontakte mig på palle@quarkypoint.dk.

Comment